Crazy Dream'Z

Alla inlägg under augusti 2016

Av Anna Tåli Halvarsson - 28 augusti 2016 09:46

Just nu händer det mycket och svårt att hinna med allt. 

Förra helgen var det också fullt upp. Vi börja på lördag med viltspårskurs. Det var första dagen på kursen men så kul det var. 


Fick lära oss att lägga spår och sen fika vi och gick med hundarna. Fixa hade bråttom upp där vi skulle spåra ifrån och hon spåra fint ja på grusvägen    . Sen skulle vi in i skogen och spåra det var lite hemskt tyckte hon. Mycket nya dofter och nytt. Men dom sista meterna spåra hon jätte bra och tog även en vinkel. Kursledaren lekte lite med klöven framför henne och hon hög den direkt och sen släppte hon den INTE   

   
Hon tyckte hon skulle försöka gömma den så det bara var hennes :D 

För att vara första gången tyckte jag det gick bra. Det var även en kursdag på söndag men då kunde vi inte vara med för då hitta vi på annat   


Åkte med syrran på kursen efter som jag inte har körkort och tar mig någonstans. Följde med henne till by där jag kommer ifrån och sov över hos hon och mamma. Systerdotter var även där med sin dotter på 1 månad som jag aldrig hade fått träffa än. Fick en liten mys stund med Melina. Så snäll och söt.


På kvällen slängde jag Fixa i badet och bada och trimma henne för på söndag var det dags för utställning i Rättvik på Brukshundklubben.  Fixa har just börja med sitt första löp och ingen päls hade hon. Så tog med henne bara som träning.

Vi var 3 i vuxna klassen var helt säker vi skulle bli 3:a efter som hennes skick den dagen. Hon dela bara ut 2 HP i klassen och vi blev 2:a med HP. Blev jätte glad.

 

Ev blir det en till utställningen i år men sen tar vi paus och låter henne utvecklas lite mer. Men ser då pälsen är på G mer. Så nu blir det hårdträning att ställa ut. 


På måndagen var det lyndnadskurs men vi hoppa över den efter det var så mycket i helgen och jag jobba över några timmar så hann inte med det tyvärr. 


Vill hitta på så mycket men inte lätt när man inte har något körkort och sitter hemma bara. Vill både utveckla mig och hunden i massa olika saker.


Men så igår fick jag ett brev som kommer förändra mitt liv. Den 5 okt börjar jag intensivkurs sen den 13 okt ska jag skriva upp och om allt går bra kör jag upp den 18 okt   . Har inte kört på 2 år men hoppas det går bra ändå så nu blir det att hårdträna. Har dyslexi så måste läsa och träna mycket på datorn. Hoppas verkligen jag klara det och äntligen får till ett körkort. Man är ju inte ung längre utan hela 41 år. Då är det dags att skaffa om man vill hålla på med hundar och träna. Klara jag det kommer 2017 bli vårat år där vi ska utvecklas och meritera oss. 


Klara jag det blir det utställningen i Rättvik och tävling i Mora sen tar vi paus från utställningar till nästa år och satsar på lite större utställningar om hon utvecklas bra. 


Nu håller vi alla tummar som finns att jag klara körkortet och kan börja träna och ställa ut Fixa på riktigt. Tycker inte om att fråga hela tiden om att få åka med någon. 


//Anna och Fixa


Av Anna Tåli Halvarsson - 6 augusti 2016 09:57

Nu börjar det hända saker. På måndag börjar vi vardagslydnad det ser jag verkligen fram i mot. Behöver verkligen den träningen. Men första mötet blir teori utan hundar. Drömmen är att gå hos en viss tränare    och få träna mer tävlingslydnad. Men får se om det blir nästa år. 


I veckan fick Fixa sin nya spårsele satte perfekt på henne.

  

Har en sele som jag hade på förra cockern men den gillade jag inte alls. Denna är jag super nöjd med. Köpte även en metallapport den tyckte hon var lite rolig med hon var skeptisk :)

 

Den mellan köpte jag. Ville att hon skulle vara van vid flera olika material och former.


Måste ju passa ihop med hunden så det blev nya träningsbyxor till mig. Ville ha svarta men dom var slut. Fanns röda och rosa så det blev 

  

Hoppas byxorna kommer snart för den 20/8 börjar vi viltspårskurs. 5 gånger blir det. Men tyvärr är andra kursdagen den 21/8 då är vi på utställning i Rättvik. Skulle välja kursen istället för hon har så lite päls. Men båda hon och jag behöver träning och tar utställningen som träning. Fick hem rådjursklövar en dag så nu kan jag träna själv. Men det gör jag först efter kursen. Vill få rätt hjälp innan jag gör något själv. Men har gått kursen med förra cockern. Men inte så lätt att lägga spår när man bor mitt i Malung och ingen bil. 


Var så stolt över min Fixa idag. När vi kom hem från promenad släppte jag lös henne vid vägen. Så hon fick gå lite lös sen träna jag lite fot hon det gick jätte bra. Mycket träning kvar tills det är perfekt men en jätte bra början. För hon smet inte ifrån mig. Bor mitt i Malung så brukar inte ha henne lös så mycket efter som det åker många bilar här och mycket hus. Men brukar testa när jag ser det är lugnt. Tur man har en hund som är galen i godis.  


//Anna och Fixa 





Av Anna Tåli Halvarsson - 1 augusti 2016 09:19

Hoppsan hur det kan gå   

Satt igår och klicka lite på datorn och vips var Fixa anmäld till rallylydnadstävlning i Mora 27 november. 

Har bara träna hemma jätte lite och en gång på klubben. Ska så klart hårdträna nu och ta det på allvar men ändå ta det som en rolig grej. Testa hur hon är på tävlingsplan och vad vi behöver träna på mer för att lyckas få första titeln. 


Det var 2 klasser jag anmälde till också. Ser fram i mot det man lite panik får man   

Måste ju ha mål i livet och mitt är att få en titel i alla fall på Fixa. Det kommer jag satsa på nästa år men tar en prov tävling och ser hur det går. Ingen av oss har tävla förut förutom utställningar.


Ser verkligen fram i mot denna och få testa både mig och Fixa på tävlingsplan.

Den sista september blir jag arbetslös igen och kan lägga ner all min tid på träningen då förutom körkortet.

Köpte denna boken som ska hjälpa mig komma igång,

 

I dag är jag hemma ifrån jobbet och är sjuk så kommer ta all tid jag kan idag och gå igenom alla moment i både text och filmer på youtube. Blir träna lite inne idag men satsar allt på i morgon efter jobbet.


//Anna och Fixa     


Bloggerfy

Presentation


Crazy Dream'Z

Bloggerfy

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2016 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards